Jumaat, 22 November 2013

Pernikahan & Walimahtulurusku...

kereta pengantin
          Sudah genap 7 bulan usia pernikahanku bersama hamba Allah yg terpilih. Aku ingin berkongsi cerita ttg hari bahagiaku. Aku seorang wanita yg bertudung labuh. Aku sgt mendambakan pernikahan dan walimahtulurus yang sederhana. Tidaklah aku mendambakan mahligai mewah dan indah terbentang di depan mataku. 

      Majlis pernikahan dan Walimahtulurusku sepenuhnya diuruskan oleh keluargaku sementara aku berada di kampus menduduki exam sem I.
Persediaan di kampung halaman tak pernah ku jangkakan. Apa yg ku tahu Aku akan balik dan bernikah x lama lagi.. Barang hantaran untuk bakal suamiku saat itu, aku dan keluarga pergi beli bersama tunangku. Cincin pula, ibu mentuaku yang belikan. Ada sedikit rasa terkilan sebab tak dapat pilih cincin kahwin sendiri. Tapi x mengapalah, aku terima sahaja. (^_^)

      Akhirnya saat yg ditunggu2 semakin hampir. Malam itu setelah siap menghadapi exam, aku terus balik kampung. Debarannya semakin terasa.
Akhirnya, tiba di kampung halaman, ku lihat pelamin indah di hadapan mataku. Kereta dihias indah. oh, esok adalah hari pernikahanku..!!

sebelum malam berinai bermula, aku membaca ayat suci Al-Quran bersama adikku.

Alhamdulillah... Setelah semuanya selesai, tibalah sudah giliranku dipasangkan inai.. Jari-jemariku sudah berinai. ianya simple kata org barat.. :) aku x melukis inai apatah lagi menconteng tanganku. (^_^) kata org putih lg, simple is beauty (^_^) hee...

so.......................... esok harinya pula, tiba la sudah saat yang ditunggu2 tu. Majlis pernikahanku akan bermula jam 9am. huhuhu.. Aku bersiap jam 7am. Mak andam? Honestly aku tak ada upah mak andam, apatah lagi pak 2 alam. :) Aku membelek wajahku didepan cermin. Ok! aku cukup berpuas hati dengan rupaku yang hanya bertempek bedak nipis dan secalit gincu b'warna natural. Akhirnya siap juga dandanan wajah pengantin yg mekap sendiri nie ye.. :) aku pun mencapai kasut pengantinku dan meluru keluar dari bilik sebabnya keluarga pihak pengantin lelaki dah menunggu lebih 15 minit di masjid. (^_^) mcm x sabar je kan? hee..

     Akibatnya aku disengat tebuan pada hari bahagiaku. Mahu x nangis? Hancur 'mekap' aku. hee.. Tebuan tu sengat aku kat tapak kaki, kecoh 1 rumah pengantin disengat tebuan. hee.. lawak la pula jadinya. Hish! Tunggu ko en. Tebuan! hee...

      setelah lama menahan sakit di rumah, majlis harus diteruskan juga, aku dan rombonganku menuju ke masjid at-taqwa kota marudu. Jantungku berdegup kencang. Dup dap dup dap. Setibanya di masjid.. owh.. banyak mata yang memandangku. ada bisikan2 kecil ku dengarkan.

"eh, lawa la.. cantik pengantinnya, comel."

tak kurang juga yang berkata...

"alahai, kenapa pengantinnya x dimekapkan? hodoh la."

aku duduk diam sahaja. senyum terukir dibibirku. Pedulikanlah, mereka tak mengerti.
aku 
          

"aku terima nikahnya Juliana Binti Yusuf dengan Mas kahwinnya RM100 tunai...."



hanya dengan 1 lafaz, jadilah aku bidadarinya di syurga. jadilah aku isterinya yg sah, jadilah aku penyeri hatinya dalam suka dan duka. Air mata gugur di pipiku... :') aku x pernah mesra dgnnya dikhlyak. Itulah kali pertama ku salam dan cium tangannya, kali pertama dahiku d kucup olehnya penuh cinta dan mesra.. (~_^)

Dia suamiku.. dunia dan insha-Allah akhirat kelak.. :') selesai majlis akad nikah, tibalah pula saat walimahtulurus di rumahku.

       jeng.. jeng... sampai sahaja di rumah, jantungku kembali berdebar.. ok! kena duduk atas pelamin yg tentunya akan menjadi perhatian banyak mata. (-_-"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan